بزرگترین وبلاگ پارسی | Ya30nblog

هر آن چه که از یک وبلاگ انتظار دارید...

 
آیا آدامس موجب کاهش وزن می شود؟
نویسنده : یاسین مرادی - ساعت ۸:٥٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/۱۸
 

به عنوان یک اصل باید بپذیریم که مسلما جویدن آدامس منجر به کاهش وزن آشکار در شما نخواهد شد، مگر این که همچنین از رژیم غذایی کم کالری پیروی نمایید و فعالیت بدنی منظم داشته باشید.

بقیه در ادامه مطلب...


آیا جویدن آدامس های بدون قند حقیقتا می تواند به کاهش کالری های روزانه شما کمک کند؟

به عنوان یک اصل باید بپذیریم که مسلما جویدن آدامس منجر به کاهش وزن آشکار در شما نخواهد شد، مگر این که همچنین از رژیم غذایی کم کالری پیروی نمایید و فعالیت بدنی منظم داشته باشید.

 

جویدن آدامس ممکن است از جهاتی برای شما مفید باشد، نه تنها می تواند تنفس شما را تازه کند، بلکه می تواند به شما جهت غلبه بر اشتیاق به مصرف مواد غذایی پر انرژی مانند انواع اسنک ها و سیگار نیز کمک نماید و همچنین حافظه ی شما را تقویت می کند و حتی به کاهش وزن تان کمک نماید.

برخی مطالعات نشان داده اند که جویدن آدامس می تواند به کنترل تمایلات غذایی، مدیریت گرسنگی و تقویت کاهش وزن کمک کند؛ ولی هنوز این ایده تایید نشده است که مصرف چند تکه آدامس در طی روز موجب لاغر شدن می گردد. اگر چه مطالعات کمی نشان داده اند که جویدن آدامس می توانند به شما در کاهش کالری دریافتی تان کمک نماید.

به عنوان یک اصل باید بپذیریم که مسلما جویدن آدامس منجر به کاهش وزن آشکار در شما نخواهد شد، مگر این که همچنین از رژیم غذایی کم کالری پیروی نمایید و فعالیت بدنی منظم داشته باشید.

اگر به مصرف آدامس در طی روز عادت دارید، باید بدانید که آدامس های عاری از قند بهترین گزینه هستند چرا که معمولا کمتر از 5 کیلو کالری به ازای هر قطعه تولید می کنند(در مقایسه با 10 کیلو کالری انرژی به ازای هر قطعه آدامس عادی). اما باید توجه شود که مصرف زیاد شیرین کننده مصنوعی(که در آدامس های بدون قند نیز موجود هستند) ممکن است خاصیت ملینی یابند وعوارضی را برای سلامت فرد در بر داشته باشند.

شاید بزرگ ترین مزیت جویدن آدامس برای کاهش وزن وقتی باشد که شما یک

تکه آدامس را به جای شکلات یا شیرینی جات یا دونات مصرف نمایید

اثر جویدن آدامس بر کاهش وزن

 

در یک مطالعه ای که اخیرا انجام شده نشان داده شد که افرادی که آدامس می جویدند، در ناهارشان چیزی در حدود 68 کیلوکالری کمتر کالری مصرف می نمودند و در بقیه اوقات روز کمتر دچار پرخوری شدند. جویدن آدامس همچنین به شرکت کنندگان مطالعه کمک کرد تا تمایلات غذایی شان را کنترل کنند و در مقابل رفتارهای چاق کننده مقاومت نمایند. افرادی که آدامس می جویدند در حقیقت در حدود 5 درصد، کالری بیشتری را نسبت به افرادی که آدامس نمی جویدند، می سوزانند.

یک مطالعه ی دیگر از دانشگاه Louisiana State University نشان داد جویدن آدامس در کنترل اشتها مفید است و 40 درصد دریافت کالری روزانه شرکت کنندگان را کاهش می دهد و تمایل به مصرف میان وعده ها را کاهش می دهد.

اگر با جویدن آدامس 50 کیلو کالری از کالری دریافتی روزانه ی خود را بکاهید و در کنار آن یک تغییر کوچک دیگر در الگوی زندگی تان ایجاد کنید(برای مثال شیر دریافتی تان را از شیر 2 درصد چربی به شیر 1 درصد چربی تغییر دهید و یا در محل کار به جای آسانسور از پلکان استفاده نمایید)، با این شیوه می توانید روزانه در حدود 100 کیلوکالری از کالری دریافتی تان را کاهش دهید و این تغییر می تواند منجر به کاهش حدود 5 کیلوگرم از وزن شما در سال گردد.

شاید بزرگ ترین مزیت جویدن آدامس برای کاهش وزن وقتی باشد که شما یک تکه آدامس را به جای شکلات یا شیرینی جات یا دونات مصرف نمایید. اگر جویدن آدامس جایگزینی برای مصرف تنقلات ناسالم پر کالری باشد می تواند در طولانی مدت بر کاهش وزن تاثیر گذار باشد.

 

برخی راه کارها جهت کاهش کالری دریافتی روزانه از طریق مصرف آدامس عبارت هستند از:

آدامس

 

* جویدن آدامس برای فرو نشاندن تمایل به مصرف یک خوراکی زاید بین وعده های غذایی.

* می توانید به نشانه ی پایان غذا خوردن، یک تکه آدامس را در دهان خود بگذارید و از بیشتر خوردن پیشگیری نمایید. در مهمانی ها و یا در هنگام تماشای تلویزیون با قرار دادن یک عدد آدامس در دهان تان از جویدن های بی فکرانه ی دیگر خوراکی ها در دهان تان پیشگیری نمایید.

* می توانید کمی آدامس را در کیف دستی خود به همراه داشته باشید تا توسط مصرف آدامس در برابر تمایل به مصرف خوراکی های پرکالری مقاومت کنید. 

* می توانید در هنگام آشپزی یک تکه آدامس در دهان خود قرار دهید تا از ریزه خواری غذا به هنگام آشپزی پیشگیری کنید.

 

عوارض آدامس

 

در مصرف آدامس زیاده روی نکنید. هر چند که شاید آدامس بتواند به کاهش کالری دریافتی شما کمی کمک کند و از مصرف خوراکی های پرکالری ممانعت نماید، ولی بسیار مهم است که هرگز در مصرف آدامس افراط نکنید.

* اغلب آدامس های عاری از قند حاوی یک شیرین کننده ی کم کالری به نام سوربیتول می باشند. سوربیتول یک قند الکلی است که جذب ضعیفی در روده ها دارد و به مانند یک ملین عمل می کند. نتایج یک مطالعه که اخیرا در ژورنال British Medical Journal  چاپ شده، حاکی از آن است که مصرف بی رویه ی آدامس های حاوی سوربیتول موجب ظهور عوارضی نظیر؛ اسهال مزمن، درد، کاهش وزن غیر منتظره و ... می گردد.

* جویدن آدامس همچنین می تواند موجب بلع هوا گردد که می تواند منجر به نفخ شود. برخی متخصصین توصیه می کنند شاید بهتر باشد که آدامس را با یک آبنبات خیلی سخت که خیلی دیر در دهان آب می شود جایگزین کنید(که بر این پیشنهاد نیز اشکالاتی وارد است).

آدامس

جمع بندی مطلب و نتیجه گیری نهایی

 

 

شما می توانید جویدن آدامس را نیز یکی از ابزارهای کاهش وزن خود نمایید، به ویژه اگر عادت دارید همیشه چیزی را برای خوردن داشته باشید.

 

آدامس های کم کالری شاید بتوانند به عنوان ابزاری که به کمک آن گرسنگی و تمایلات غذایی خود را کنترل کنید و در طول زمان کالری دریافتی خود را کاهش دهید، استفاده شود. البته باید بدانید تاثیر مصرف آدامس بر کاهش وزن چشمگیر نیست، چرا که شما باید برای موفقیت در کاهش وزن عادات غذایی خود را تغییر دهید.

 

شما باید اطمینان حاصل کنید که مصرف میان وعده های سالم و مغذی ای نظیر: سبزیجات، شیر کم چرب و میوه ها را فراموش نمی کنید.

 

علاوه بر این فراموش نکنید که اگر آدامس های حاوی سوربیتول را زیاد مصرف می کنید در جبران آن مقدار مصرف سوربیتول خود را با محدود نمودن مصرف دیگر غذاها و نوشیدنی های حاوی سوربیتول کنترل نمایید.